Skraplacz klimatyzacji zwany też osuszaczem jest bardzo istotnym elementem każdego układu klimatyzacji samochodowej. Większość kierowców za pewne nawet nie wie jakie jest jego zadanie, a już na pewno gdzie się znajduje i jak wygląda. W gwoli wyjaśnienia pragnę oznajmić iż skraplacz klimatyzacji montowany jest w układach klimatyzacji z wbudowanym zaworem rozprężnym. Zawór znajduje się pomiędzy parownikiem a skraplaczem w starszych samochodach, a w nowszych jest on zintegrowany ze skraplaczem w postaci wkładu lub woreczka z tworzywa sztucznego.
Cały skraplacz stanowi rodzaj pewnego zbiornika w którym znajduje się czynnik chłodniczy, utrzymujący w sobie jakąś część płynu, zapewniając tym samym właściwy dopływ do parownika. Jest on odpowiedzialny za usunięcie zabójczej wody z czynnika chłodniczego. Wpływa ona negatywnie na działanie całego układu klimatyzacji, powodując jego korozję, a nawet awarię. Woda może się przedostać do układu podczas każdej mechanicznej ingerencji w niego, gdyż powietrze w takim momencie zostaje rozprężone. Skraplacz dzięki zastosowania u swojej budowie tlenku glinu i żelu krzemionkowego, wiąże wilgoć w układzie w sposób chemiczny, uniemożliwiając jej dalszy transport do układu. W zależności od modelu i temperatury w układzie osuszacza, może on zgromadzić od 6g do 12g wody.
Kolejnym zadaniem osuszacza jest zatrzymanie wszelkiego rodzaju opiłków, które znajdują się w układzie. Możliwe jest to dzięki specjalnemu filtrowi, uniemożliwiającego zapchanie i trwałe uszkodzenie podzespołów znajdujących się w układzie klimatyzacji. Dzięki budowie filtra w której zastosowane są dodatkowe zabezpieczenia, umożliwiona jest dekantacja czynnika chłodniczego. Na rynku istnieją także osuszacze które pozwalają kontrować poziom czynnika w układzie, dzięki wziernikowi kontrolnemu.
Ważną cechą osuszacza jest jego szybkość działania już od chwili rozhermetyzowania. W czasie transportu i magazynowania jest on napełniony azotem by zachować swoje właściwości chłonne. Należy pamiętać by podczas montażu osuszacza nie pozostawiać go otwartego! Pozostawienie go choćby na 20 minut spowoduje że będzie bezużyteczny i uniemożliwi zabezpieczenie układu. Ostrożność ta powinna być zachowana także w momencie gdy rozszczelniliśmy układ, a osuszacz pozostał niewymieniony. Ograniczone możliwości chłonne osuszacza uniemożliwiają jego sprawne działanie.
Dlatego pamiętajmy że osuszacz należy obowiązkowo wymienić, przy każdorazowej ingerencji w układ klimatyzacji. Kupujmy tylko i wyłącznie nowe osuszacze, gdyż używane nie nadają się do niczego!