Filtr kabinowy lub przeciwpyłkowy, to nieodłączny element samochodów wyposażonych w klimatyzację. Jego zadaniem jest niedopuszczenie do przedostania się wszystkich zanieczyszczeń z zewnątrz, które próbują przedrzeć się do wnętrza kabiny samochodu.
W powietrzu tym znajduje się wiele zanieczyszczeń takich jak kurz, pyłki roślin, dym, kawałki asfaltu i kwarcu, zarodniki grzybów i bakterii. Wszystkie te cząsteczki do wielkości 0,6 mikrona zostają zatrzymane na papierowej części filtra. Jeżeli jednak filtr wyposażony jest w wkładkę węglową, to jego skuteczność jest o wiele większa, a średnica wychwytywanych zanieczyszczeń plasuje się poniżej 0,6 mikrona. Zatrzymuje on między innymi bakterie, grzyby, szkodliwe składniki gazów spalinowych oraz odór unoszący się w powietrzu.
Dlatego już na tym przykładzie widać jak bardzo istotne jest sprawne działanie elementu, którym jest filtr kabinowy/przeciwpyłkowy. Dzięki niemu zmniejszamy ryzyko wystąpienia reakcji alergicznych, chorób układu oddechowego, podrażnień błon śluzowych oczu i nosa i innych chorób, które często dosięgają kierowców spędzających bardzo dużo czasu za kierownicą.
Podczas filtrowania dużych ilości zanieczyszczonego powietrza, filtr oczywiście zapycha się, gdyż takie jego zadanie. Chłonie on coraz więcej zanieczyszczeń w przestrzenie znajdujące się między porami włókniny. Zapchany filtr przepuszcza coraz mniej powietrza, z czasem ulegają całkowitemu zapchaniu. Czas, w którym nastąpi całkowite zapchanie filtra nie jest możliwy do określenia. Jest on zależny od ilości zanieczyszczeń zawartych w powietrzu i drogach, po których jeździmy. Trzeba podkreślić, że nie ma możliwości skutecznego oczyszczenia filtru. Jedynym efektywnym sposobem jest po prostu jego wymiana mniej więcej po roku użytkowania lub podczas przeglądu samochodu.