Kompresor to kolejna część układu klimatyzacji którą nie sposób ominąć. Jest on bardzo ważnym elementem każdego układu klimatyzacji samochodowej. W jej budowę wchodzą następujące elementy:
- port ssania
- pokrywa tylna
- port wydechu
- tłok
- korbowód
- tarcza wychylna
- łożysko igiełkowe wzdłużne
- bieżnia łożyska oporowego
- wodzik
- sworzeń wodzika
- wtyczka cewki elektromagnetycznej sprzęgła
- zabierak, tarcza sprzęgła
- dławica, uszczelniacz czołowy
- łożysko sprzęgła
- koło pasowe sprzęgła elektromagnetycznego
- cewka elektromagnetyczna sprzęgła
- sworzeń prowadzący tarczy wychylnej (6)
- łożysko igiełkowe
- ramie wodzika
- wał sprężarki
- sprężyna dociskowa wału
- łożysko poprzeczne
- zawór sterujący
Kompresor zwany też sprężarką tłokowo-osiową z tarczą wychylną jest najpopularniejszym rozwiązaniem sprężarki klimatyzacji na rynku europejskim. Kompresor ten załączany jest dzięki sprzęgłu elektromagnetycznym. Sterowana odbywa się poprzez zmianę konta nachylenia tarczy wychylnej, co ma niebagatelny wpływ na wydajność samego kompresora. Cały układem klimatyzacji steruje oczywiście zawór sterujący, którego działanie będzie opisane w innym artykule. Zmniejsza on lub zwiększa wydajność sprężarki w zależności od zapotrzebowania użytkownika na zimne powietrze w samochodzie. Rozwiązanie to pozwala zaoszczędzić zużycie paliwa oraz optymalne wykorzystanie funkcjonalności całego układu klimatyzacji samochodowej. Kompresor ten najczęściej montowany jest w samochodach Citroen, Ford, Peugeot, Renault i VW.
Drugim co do popularności jest kompresor 5-cio tłokowy V5 produkowany przez firmę Harrison. Najczęściej wykorzystuje go producent samochodów marki Opel, który chętnie montuje go w sowich układach klimatyzacji. Kompresor ten jest sterowany zaworem sterującym, a załączany sprzęgłem elektromagnetycznym.
Na rynku istnieją również inne rozwiązania, w których np. sprężarka ta jest na stałe połączona paskiem klinowym z silnikiem, poprzez sprzęgło stałe, które ma na celu ochronę sprężarki przed zniszczeniem. Cały układ klimatyzacji jest sterowany jest oczywiście komputerowo. Dzieje się to na przykład w momencie kiedy elektrozawór otrzyma sygnał z komputera, uruchamiając cały system sterujący klimatyzacją. Sprężarki tego typu posiadają zazwyczaj 7 tłoków, co sprawia że są bardziej wydajne, a sterowanie elektrozaworem wpływa na lepszą ekonomie jazdy i bardziej efektywna pracę całego układu klimatyzacji.