Termostat jest niezwykle ważnym elementem układu chłodzenia. Jest on bezpośrednio odpowiedzialny za utrzymywanie prawidłowej temperatury silnika. W poniższym artykule wyjaśnimy zasady działania i porady eksploatacyjne dotyczące termostatu.
Z małym obiegiem mamy do czynienia gdy termostat odetnie drogę dla płynu chłodzącego co sprawi, że będzie on krążył po mniejszej powierzchni. W małym obiegu silnik będzie się znacznie szybciej nagrzewać. Mamy z nim do czynienia głównie wtedy, gdy silnik jest zimny czyli zaraz po rozruchu silnika oraz zimą.
Gdy silnik uzyska optymalną temperaturę pracy to termostat otwiera się zmniejszając swoją powierzchnię co sprawia, że czynnik chłodzący zostaje wprowadzany na tzw. duży obieg. Pozwala to na utrzymywanie właściwej temperatury silnika oraz sprawia, że nasza jednostka napędowa nie ulegnie przegrzaniu.
Awarię termostatu można rozpoznać w niezwykle łatwy sposób. Najczęściej objawia się ona podczas postoju w korku. Gdy wtedy temperatura silnika będzie osiągać temperaturę pracy, a po ruszeniu z miejsca gwałtownie spadnie to najprawdopodobniej mamy do czynienia z usterką tego elementu. Termostaty nie należą do najdroższych części samochodowych. Dobry termostat można kupić w zależności od modelu samochodu za około 200 złotych.