Klimatyzacja samochodowa
Klimatyzacja samochodowa odpowiedzialna jest za utrzymywanie określonej temperatury we wnętrzu pojazdu. Za pośrednictwem poszczególnych elementów klimatyzacji samochodowej w kabinie pojazdu dochodzi do procesu wymiany powietrza, który ma na celu zapewnienie kierowcy oraz pozostałym pasażerom komfortowych warunków podróżowania.
Głównym elementem klimatyzacji samochodowej jest chłodnica. Chłodnice klimatyzacji często nazywane są również skraplaczami klimatyzacji. W większości samochodów osobowych skraplacz klimatyzacji montowany jest przy chłodnicy cieczy. Podobnie jak w przypadku tradycyjnych chłodnic samochodowych, przy skraplaczach klimatyzacji zamontowany jest wentylator. Chłodnice klimatyzacji wykonane są z aluminium. Składają się z dużej ilości cienkich, aluminiowych rurek, do których dostaje się czynnik gazowy, który w dalszej kolejności ulega skropleniu. Niezwykle istotnym elementem klimatyzacji jest sprężarka, która zapewnia obieg czynnika chłodzącego. Napędzana jest przy pomocy paska klinowego od silnika. Szacuje się, że stosowanie klimatyzacji samochodowej jest w stanie obniżyć moc silnika spalinowego o około 5 KM. Dlatego niezalecane jest korzystanie z klimatyzacji w samochodach małolitrażowych.
Do pozostałych podzespołów klimatyzacji samochodowej należy wliczyć parownik oraz osuszacz. Parownik odpowiedzialny jest za rozprężenie czynnika chłodzącego, co powoduje obniżenie temperatury. Następnie powietrze za pośrednictwem wentylatora nadmuchiwane jest do wnętrza pojazdu. Osuszacz z kolei zapewnia eliminację wilgoci z układu klimatyzacji. Wilgoć często osiada na układzie w wyniku czynności eksploatacyjnych jak choćby uzupełnienie czynnika chłodzącego, oleju oraz napraw.
Jak działa klimatyzacja samochodowa? Główną zasadą działania klimatyzacji w samochodzie jest obniżanie temperatury w trakcie rozprężania gazu znajdującego się pod wysokim ciśnieniem. Klimatyzację samochodową można podzielić na dwa obwody – wysokiego i niskiego ciśnienia. Obwód niskiego ciśnienia znajduje się pomiędzy kompresorem a zaworem redukcyjnym. Za sprężarką znajduje się obwód wysokiego ciśnienia. Wyprodukowane w trakcie sprężania ciepło jest odbierane przez skraplacz klimatyzacji, którego chłodzenie powietrzem podczas jazdy jest zapewnione z przyczyn naturalnych. Czynnik chłodniczy znajdujący się w chłodnicy klimatyzacji ma stan ciekły. W stanie ciekłym dostaje się do zaworu redukcyjnego, gdzie dochodzi do gwałtownego rozprężenia czynnika co zmienia jego stan skupienia w gazowy. Całemu zabiegowi towarzyszy odbiór ciepła z otoczenia. Parownik owiewany jest wyprodukowanym strumieniem powietrza, które za pośrednictwem układu nawiewowego dostaje się do kabiny pojazdu. Gorące powietrze jest zabierane z kabiny do sprężarki, gdzie ulega ponownemu sprężeniu. W ten sposób następuje pełny przepływ i cykl się zamyka.
Klimatyzacja samochodowa, $categories = get_the_category($post->ID); if ($categories) { $category_ids = array(); foreach($categories as $individual_category) $category_ids[] = $individual_category->term_id; $args=array( 'category__in' => $category_ids, 'post__not_in' => array($post->ID), 'showposts'=>2, 'caller_get_posts'=>1 ); } ?>
Ostatnio komentowane